פייסבוק, איסוף נתונים, ביג דאטה ואיך כל זה קשור אליכם

איסוף נתונים ביג דאטה פייסבוק

האם יצא לכם לענות על סקר בפייסבוק או להשתתף בסקר מסויים? האם הגבתם באמצעות רגש לפוסטים, כתבות וסרטונים? כך תרמתם לפייסבוק מידע שיכול לשנות את המציאות שלכם. פייסבוק – היא הרשת החברתית הגדולה ביותר וכולנו רגילים להשתמש בה כדי לחלוק פרטים על חיי היומיום שלנו, מה אנחנו אוהבים לעשות, איך אנחנו מבלים ואיך אנחנו מרגישים וזה לא סוד שאנחנו חולקים את אותם פרטים גם עם חברות פרסום וסקרים שעובדות עם פייסבוק וקונות ממנה מידע.

מה זה ביג דאטה ואיך זה קשור אליכם

התחום שקיבל את הכינוי "ביג דאטה" הוא למעשה היכולת לאסוף ולנתח כמויות אדירות של מידע שנאסף בשרתים של תרגידים גדולים וברשתות חברתיות ולנסוף להפוך אותו לבעל משמעות. ישנן שיטות רבות לסידור וקטלוג המידע שנאסף וכל זאת על מנת לגרום לאלגוריתם של מנועי החיפוש להשתפר אך בעיקר כדי למכור לכם הגולשים תכנים ומוצרים בצורה ממוקדת יותר.

פייסבוק אוספת עלינו מידע

פייסבוק היא יצרנית מידע גדולה במיוחד בשל המבנה שלה שגורם לגולשים לשתף את החברים ואת הרשת החברתית עצמה במידע אישי במיוחד. לפני חודשים ספורים פורסם שפייסבוק ערכה ניסוי חברתי רחב היקף במטרה ליצור שינוי במצב הרוח של הגולשים באמצעות שליטה בתכנים שמוצגים להם. מעבר למחאה הגדולה שהתעוררה בקרב אלו שחוששים מפגיעה בפרטיות ישנן גם טענות של חוסר מוסריות שעולות נגד הרשת החברתית. פייסבוק שביצעה לכאורה מחקר פסיכולוגי לא מוסרי ערכה למעשה ניסוי על המשתמשים ללא רשותם.

מוכנים להשתתף בניסוי?

בניסוי החברתי שלה פייסבוק הוכיחה שיש לה יכולת לשנות את מצב הרוח של הגולשים על ידי הצגת תכנים ספציפיים בעלי אופי חיובי או שלילי והתוצאות כמובן מעוררות חשש גדול. האם הרשת חברתית היא כל כך חזקה עד כדי כך שיש לה יכולת לשנות את הלך הרוח של ההמונים? ואיך ניתן להתמודד עם ניסוי חברתי רחב היקף שכזה שנעשנ ללא פיקוח וללא הסכמה?

לאחרונה ישנם פרסומים רבים ברשת שטוענים שהקרדיט על נצחונו של דונלד טראמפ בבחירות לנשיאות ארצות הברית שייך לחברה שערכה ניתוח מקיף לנתונים שאספה ברשתות החברתיות וייצרה פרופיל אישיות לכל אדם בארצות הברית ובהתאם לכך חשפה אותם לפרסומים ממוקדים אשר שינו את הלך הרוח שלהם ואף יצרו אצלם הנעה לפעולה.

פייסבוק vs. גוגל

השאלה הנשאלת היא מה ההבדל בין מעלליה של פייסבוק לבין ההתנהלות השוטפת של גוגל? ובכן, גוגל אכן עושה שימוש במידע שהיא אוספת עלינו הגולשים אך בניגוד לפייסבוק, מדובר על ניחוש מושכל והנחת הנחות לפי נתוני הגלישה שלנו והחיפושים שאנו עורכים. פייסבוק לעומת זאת עושה שימוש בנתונים שאנחנו מפרסמים על עצמנו, שהם כמובן מדוייקים הרבה יותר ואפילו חושפניים.

מה אנחנו מרוויחים מזה?

נראה שהקרב בים הרשת החברתית להמונים הוא אבוד וברור לכולם שלרשת החברתית כוח ומעמד שאינו ניתן לביטול. אז איך אם כבעלי עסקים ומפרסמים יכולים לעשות שימוש בכוח של פייסבוק? במערכת המודעות של פייסבוק ניתן לפלח את הקהל שלכם על פי נתונים דמוגרפיים, גיל, מצב משפחתי, איזור מגורים, תחומי עיסוק, תחביבים ועוד. ניהול נכון של דף פייסבוק עסקי ושימוש במערכת המודעות של פייסבוק לעריכת פרסום ממומן מאפשרים לכם לבחור קהל מדוייק וממוקד ולחשוף אותו למותג שלכם.

אז איך אתם מרגישים לגבי השימוש של פייסבוק בנתונים שלכם? האם היתרונות שפייסבוק מספקת לכם עולים על החשש מכך שהרשת החברתית תצבור כוח עצום שיכול לשנות מציאות? והאם הפוסט הזה יגרום לשינוי בהרגלי הגלישה שלכם? שאלות טובות, התשובות פחות.

מה קראנו עד עכשיו?

ייעוץ חינם!

מאמרים נוספים בנושא:

מה זה דף נחיתה?

דפי נחיתה הם החלק החשוב ביותר באסטרטגיית השיווק. הם הדבר הראשון שלקוח פוטנציאלי בא איתו במגע. מסיבה זו, המשווקים משקיעים מאמצים רבים בעיצובם כך שיהיו כמה שיותר טובים וימירו כמה שיותר מבקרים ללקוחות. ישנם סוגים רבים של דפי נחיתה

מה זה דרופשיפינג?

דרופשיפינג היא דרך לבעלי עסקים למכור את הסחורה שלהם מבלי לאחסן מלאי. עסקים אינם צריכים להחזיק מלאי של סחורות. במקום זאת, ספקים שולחים פריטים ישירות לכתובת הלקוח בעת ביצוע הזמנה. זה מאפשר עלויות הפעלה נמוכות יותר והפחתת הסיכון. דרופשיפינג

נגישות אתרים

יש אנשים בעלי מוגבלות שיש להם מערכות שמסייעות להם במחשב. בויקס ו-וורדפס יש אלגוריתם שעוזר לאתרים להיות נגישים יותר עבורם בעזרת המערכות. אנשים בעלי מוגבלות נוהגים להשתמש במערכות העוזרות להם והופכות את האינטרנט לנגיש יותר. בויקס ו-וורדפס יש אלגוריטם